feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

Mahasiswa Felda cadang wujud ikon Mahasiswa kepada Belia Felda

header.gif


Sempena majlis Anugerah BeliaFelda Malaysia (ABFM) 2008, yang di adakan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya baru-baru ini, Felda telah melantik beberapa ikon Belia Felda Malaysia untuk dijadikan inspirasi kepada generasi beliau di seluruh tanah rancangan Felda di negara kita.


Antara mereka yang dipilih adalah Datuk Azhar Mansor, ratu skuasy dunia, Datuk Nicol Ann David; Angkasawan Negara, Mejar Dr Faiz Khaleed, wanita pertama menakluk kutub, Datin Paduka Sharifah Mazlina Syed Abdul Kadir; Kartunis terkenal, Datuk Mohd Nor Khalid atau Lat; Pengasas Mercy Malaysia, Datuk Dr Jemilah Mahmood; pakar motivasi, Datuk Dr Mohd Fadzilah Kamsah; jaguh bowling, Shalin Zulkifli; wanita pertama menawan gunung Everest, Marina Ahmad dan kumpulan nasyid, Raihan.

Anugerah yang diberikan oleh Dato’ Seri Najib ini dilihat sebagai satu langkah yang baik ke arah melahirkan generasi baru Felda yang lebih cemerlang dan terbilang. Seperti yang diketahui umum, masalah sosial yang ketara dalam kalangan generasi kedua Felda cukup membimbangkan. Bahkah kawasan felda seringkali dikaitkan dengan “sarang” dadah dan belia bermasalah.


Menurut Presiden Penaja Persatuan Mahasiswa Nasional iaitu Saudara Malek Bin Hassan, beliau menyatakan bahawa sepatutnya Felda memilih mahasiswa sebagai ikon belia kerana mereka merupakan kelompok anak-anak Felda yang berjaya. Kejayaan mereka sepatutnya dihargai oleh pihak Felda dan diberi pengiktirafan.


Di samping itu, menurut saudara Mohd Faisal Bin Mustaffa yang juga merupakan salah seorang koordinator penaja Persatuan Mahasiswa Felda Nasional juga melihat bahawa keadilan yang sewajarnya perlu diletakkan kepada mahasiswa Felda.


Sekiranya kejayaan anak-anak bukan yang dilahirkan di Felda boleh dijadikan ikon, mengapa mahasiswa Felda senidiri yang berjaya tidak dijadikan ikon oleh Felda.


Sewajarnya untuk melantik ikon ini keutamaan perlu diberikan kepada anak-anak Felda yang berjaya kerana mereka sahajalah yang pernah merasai pahit maung hidup di Felda yangs suatu ketika dahulu penuh dengan kekurangan, ujar beliau.


http://mahasiswakini.com/archives/551#more-551





0 comments:

Post a Comment

Sponsored Ads