feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

36 juta penduduk AS tidak cukup makan

WASHINGTON 18 Nov. - Lebih 36 juta penduduk Amerika Syarikat (AS) menghadapi masalah tidak cukup makan dengan satu pertiga daripada mereka - untuk tempoh tertentu - turut mengalami masalah kebuluran. Jumlah tersebut dilaporkan merupakan peningkatan lebih 50 peratus berbanding tahun 2006.


Kajian tahunan oleh Jabatan Pertanian AS (USDA) pada tahun lalu turut menunjukkan, kira-kira 700,000 kanak-kanak di negara ini terpaksa berlapar untuk tempoh tertentu kerana tiada bekalan makanan.


"Secara keseluruhan, 11.1 peratus atau 36.2 juta penduduk mengalami masalah tidak cukup makan sepanjang 2007.


"Pada tahun 2006 hanya 10.9 peratus atau 35.5 juta penduduk mengalami masalah tidak cukup makan," kata jabatan itu dalam laporannya yang dikeluarkan, semalam.


Menurut kajian USDA itu, kira-kira 4.1 peratus isi rumah atau 11.9 juta penduduk dikategorikan dalam kumpulan "sangat kurang bekalan makanan" sehingga terpaksa mengikat perut.


Jumlah tersebut meningkat dengan ketara berbanding kira-kira 3.8 juta penduduk pada 1998.


"Ia menunjukkan peningkatan terbesar," kata Jim Weill dari Pusat Tindakan dan Penyelidikan Makanan (FRAC).


Beliau berkata, berdasarkan data dan laporan yang diperolehi, jelas menunjukkan jumlah penduduk yang berdepan dengan masalah itu semakin membimbangkan.


Sehubungan itu, beliau menggesa Kongres meningkatkan bantuan makanan di bawah pakej rangsangan ekonomi yang diumumkan pada minggu ini, sekurang-kurangnya untuk tempoh jangka pendek.


- Agensi


http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1119&pub=Utusan_Malaysia&sec=Luar_Negara&pg=lu_01.htm




0 comments:

Post a Comment

Sponsored Ads